Jak model Linde E160 přesvědčí i zaryté fanoušky dieselů
V klidu je sílaTěžký vysokozdvižný vozík s elektrickým pohonem – může to fungovat? Tuto otázku si kladli ve společnosti Asset VRS, která je předním dodavatelem a výrobcem zádržných systémů pro vozidla ve Velké Británii. Krátce po uvedení modelu Linde E160 do provozu však tento Li-iontový silák ukázal své velké výhody.
Jedná se o největší závod společnosti Asset VRS ve Spojeném království: Na ploše přibližně 57 000 metrů čtverečních ve velšském Newportu, několik minut jízdy autem východně od hlavního města Cardiffu, společnost skladuje speciální dálniční svodidla a připravuje je k expedici. Komponenty, které mohou být dlouhé až 12 metrů, rozhodně nejsou lehké. Při každé přepravě se na vidlice vysokozdvižného vozíku naloží úctyhodných 14,5 tuny. „Dodáváme také betonové prvky o hmotnosti 4 až 8,5 tuny,“ vysvětluje vedoucí závodu Gavin Teague. Dosud se k tomuto účelu úspěšně používají vysokozdvižné vozíky s dieselovým motorem, mimo jiné s nosností 10 a 16 tun.
Nyní chce společnost postupně snižovat emise CO2 a usiluje o celkově ekologičtější způsob podnikání. V závodě mají být mimo jiné instalovány větrné turbíny a solární panely, které budou vyrábět vlastní zelený proud. Bylo tedy přirozené, že odpovědné osoby začaly prošlapávat nové cesty také v oblasti logistiky. A ty vedly Asset VRS přímo k vozíku Linde E160 s Li-iontovou baterií. „Byli jsme opravdu velmi zvědaví, ale také trochu skeptičtí, jestli vozík naše náročné dopravní úkoly zvládne,“ vzpomíná vedoucí závodu Gavin Teague.
Výkon zůstává zachován, úroveň bezpečnosti se zvyšuje
První aha efekt zažili odborníci na logistiku ve společnosti Asset VRS, hned jak jim byl nový vozík dodán. „Všechny nás překvapila velikost elektrického vysokozdvižného vozíku – byl totiž kratší než známé vozíky se spalovacím motorem,“ vypráví Gavin Teague. Přesto bylo již po několika prvních jízdách jasné, že tento elektrický silák může svým výkonem snadno konkurovat svým dieselovým protějškům, zejména s ohledem na dodatečnou bezpečnost: „Celoplošně prosklená kabina řidiče nabízí výrazně lepší výhled. Díky speciálně tvarovanému protizávaží je možné sledovat i zadní část vozíku,“ informuje G. Teague. „Elektrický vysokozdvižný vozík pracuje zároveň tak tiše, že si spolu můžeme povídat. Díky tomu je naše komunikace mnohem rychlejší a srozumitelnější, protože se nemusíme spoléhat na ruční signály jako u vozíků se spalovacími motory.“
Lepší soustředění při delším nasazení
Nízkou hladinu hluku samozřejmě velmi dobře přijímají i kolegyně a kolegové pana Teagueho. Už nepotřebují ochranu sluchu a díky menším vibracím jsou uvolněnější i při delším nasazení. „Jednoznačně velká výhra pro zdraví a bezpečnost,“ potvrzuje Gavin Teague – a dodává: „Po třech měsících zkušebního provozu mohu říci, že naše provozní postupy byly od prvního dne ziskové a nebyly hlášeny žádné problémy ani závady.“
A jak funguje nabíjení baterie?
„Přiznávám, že jsme byli zpočátku trochu nervózní z frekvence nabíjení vozíku a mezi nabíjeními jsme baterii pravidelně dobíjeli,“ doplňuje vedoucí závodu do protokolu. „Rychle jsme ale zjistili, že nabíjení bez problémů vystačí na celou směnu, tedy asi na 10 hodin. Někdy je baterie na konci dne nabitá ještě z 50 procent. Samotné nabíjení je velmi jednoduché: Na konci směny se vozík jednoduše připojí k nabíječce a druhý den ráno je plně nabitý a připravený k použití.“
Asset VRS
Společnost Asset VRS je předním dodavatelem a výrobcem zádržných systémů pro vozidla ve Velké Británii. Je součástí skupiny Hill & Smith a poskytuje komplexní služby v oblasti instalace dočasných i trvalých dálničních bezpečnostních zábran ze strategicky rozmístěných skladů ve Velké Británii a Irsku. Hlavní sklad se nachází v přístavní oblasti velšského města Newport, dalšími lokalitami jsou Southampton, Sevenoaks (Kent), Nottingham, Wigan, Glasgow, Belfast a Dublin.