Společnost Emons přesvědčila lithium-iontová technologie
Změna systému
Jak lze intralogistiku učinit hospodárnější, čistší a udržitelnější? Pro společnost Emons Spedition GmbH byla odpověď naprosto jasná: ve skladu v německém Großbeerenu důsledně přešla z plynových vysokozdvižných vozíků na zařízení využívající Lithium-iontové baterie.
Mezi Berlínem a Postupimí v 6 hodin ráno: ve společnosti Emons je už v tuto brzkou hodinu rušno. V areálu dopravní společnosti se otáčí jeden kamion za druhým – přijíždí sem zboží z celého Německa a připravuje se k další přepravě do hlavního města i do okolního Braniborska. „Pracujeme 24 hodin denně, pět a půl dne v týdnu, takže toho máme obvykle hodně,“ vysvětluje vedoucí expedice, pan Nätsch.
Aby tato činnost náročná na synchronizaci probíhala hladce, je samozřejmě nutný výkonný vozový park vysokozdvižných vozíků. „Zaměstnanci je používají k vykládání návěsů, uspořádání zboží v hale a pozdějšímu nakládání do vozidel určených k rozvozu. Stručně řečeno, naše zařízení jsou v provozu prakticky nepřetržitě.“
Zaměřeno na zaměstnance
Při plnění tohoto náročného úkolu se středně velký podnik donedávna spoléhal na vysokozdvižné vozíky Linde s nosností 1,6 až 2,0 tuny, které byly klasicky poháněny plynem. Když mělo dojít k výměně některých z těchto zařízení, testovala firma také lithium-iontové zařízení od výrobce z dálného východu. „Již po několika dnech jsme si všimli, že nám vůbec nevyhovují,“ vypráví řidič vysokozdvižného vozíku Peter Weiss: „Vozíky byly velmi nepřesné při manipulaci s nákladem. Když ve zdejších stísněných prostorech přesouváme s mými lidmi zboží z bodu A do bodu B, musíme pracovat s centimetrovou přesností, abychom nepoškodili zboží.“ Jeho vedoucí expedice doplňuje: „Zpětná vazba od našich zaměstnanců je pro nás velmi důležitá. Koneckonců mohou odvádět špičkovou práci pouze se špičkovým vybavením.“ Právě tato důsledná orientace na potřeby zaměstnanců nakonec přivedla společnost Emons k lithium-iontovým zařízením od společnosti Linde Material Handling.
„S dvoupedálovým řízením a systémem Linde Load Control jsme již měli velmi pozitivní zkušenosti a chtěli jsme je využívat také u elektrických vysokozdvižných vozíků.“ Není tedy divu, že se testovací zařízení poskytnuté naším smluvním partnerem – Linde E18 Li-ION – od začátku setkalo s velkým úspěchem.

Nahradit zařízení poháněná plynem vozíky s olověnými bateriemi mimochodem nepřipadalo pro společnost Emons v úvahu. Zástupci odborníka na logistiku to vysvětlují takto: „Zaprvé kvůli prostoru potřebnému pro poměrně složitou výměnu baterií, zadruhé kvůli nabíjecím cyklům těchto akumulátorů energie, které by vůbec nevyhovovaly profilu naší práce, nemluvě o jejich poměrně velké teplotní citlivosti.“
Úspěšné modely
Vozíky Linde E16 až E20 s lithium-iontovými bateriemi již téměř tři roky spolehlivě a obzvláště svižně díky provedení se třemi koly brázdí logistické centrum v braniborském podniku společnosti Emons. Brzy dojde k výměně dalšího vozíku se spalovacím motorem, takže na místě zůstane pouze jedno zařízení na plynový pohon, které bude sloužit jako záloha. „Mezitím podle nás přešly na lithium-iontovou technologii i další pobočky společnosti Emons,“ sděluje Michael Nätsch. Energii nutnou k pohonu čerpají tyto moderní vysokozdvižné vozíky z lithium-iontové baterie s kapacitou 16,3 kWh. „Tato střední velikost baterie umožňuje základní provozní dobu osm hodin a je pro naše účely optimální,“ říká vedoucí expedice. Během přestávek se vozidla jednoduše průběžně dobíjejí, aby řidiči měli neustále k dispozici dostatečný hnací a zdvihací výkon.
Ani z hlediska výkonu si lithium-iontová zařízení v ničem nezadají se svými protějšky se spalovacími motory: „Od vysokozdvižných vozíků opravdu hodně, protože každý vozík pracuje ročně 2 500 provozních hodin. Zařízení to však zvládají bez problémů,“ popisuje pan Nätsch.
„Tři nabíječky pro náš vozový park naprosto stačí, takže máme vždy připraven dostatek vozíků k použití.“ Přechod z vyměňování plynových lahví na pravidelné průběžné dobíjení nebyl vůbec žádný problém.

Přechod na novou technologii je skutečným úspěchem pro všechny zúčastněné, protože na konci dne – nebo lépe řečeno na konci rušného pracovního týdne ve společnosti Emons – je v pořádku i ekonomická stránka věci a náklady na elektrickou energii jsou výrazně nižší než výdaje za plyn. „Stejně jako předtím probíhá všechno se zařízeními Linde naprosto hladce. Díky lithium-iontové technologii je to teď ještě tišší, čistší a také úspornější,“ shrnuje logistik spokojeně. Někdy se vyplatí najít odvahu ke změně systému, zejména když máte jistotu, že potom vše poběží ještě lépe…

Emons Spedition
Německá společnost Emons Spedition GmbH je dopravní a logistická firma založená v roce 1928 v Kolíně nad Rýnem, která má přes 100 poboček po celém světě. Jen v Německu provozuje 24 poboček, z toho jednu v braniborském Großbeerenu. V tamním logistickém centru pracuje přibližně 125 zaměstnanců, kteří organizují překládku kusového zboží pro Berlín a spolkovou zemi Braniborsko, než se vydá k zákazníkům prostřednictvím distribučního vozového parku společnosti Emons. Společnost postupně mění svůj vozový park vysokozdvižných vozíků Linde – z plynových na lithium-iontové. Vozový park tvoří v současné době devět zařízení Linde: sedm E16 až E20 s lithium-iontovou baterií a dva plynové vysokozdvižné vozíky se stejnou nosností, z nichž jeden bude ve střednědobém horizontu rovněž nahrazen moderním lithium-iontovým modelem. Všechna vozíky jsou vybaveny osvědčeným systémem Linde BlueSpot™ a vysoce ergonomickým a pohodlným aktivním sedadlem včetně vyhřívání a vzduchového odpružení. Podporu a údržbu zajišťuje v rámci leasingových smluv s plným servisem síťový partner společnosti Linde-MH, firma TRAFÖ GmbH.