Linde E80 u společnosti Gerolsteiner: Od testovaného kandidáta k novému standardu
Elektrické vysokozdvižné vozíky ve svém živluNejprve se objevil jeden testovací vozík, pak přibyly další dva – a už brzy bude celá osmitunová flotila poháněna ekologickou Lithium-iontová technologie. Ve společnosti Gerolsteiner, která je jedničkou na trhu s minerálními vodami, Linde E80 působivě dokazuje, že elektrické vysokozdvižné vozíky snadno drží krok se svými protějšky se spalovacími motory, a to i v nepřetržitém provozu.
Voda je věda sama o sobě. Než se voda může nazývat „přírodní minerální vodou“, musí urazit dost dlouhou cestu: přes vrstvy hornin staré miliony let – a přes mělčiny německých právních předpisů. V Německu je minerální voda jedinou potravinou, která vyžaduje úřední schválení na základě zkoumání geologických, hydrologických, fyzikálních, chemických, mikrobiologických a hygienických vlastností. Ale i když odhlédneme od vědeckých analýz atd., minerální voda má co nabídnout…
Silné osmitunové vozíky jsou páteří logistiky
Roland Keul, vedoucí logistiky ve společnosti Gerolsteiner Brunnen GmbH & Co. KG, vysvětluje: „Ve špičce během letních měsíců naloží náš tým až 10 000 palet minerální vody denně. Celkově zde v místě pramenů odbavíme v průměru 55 000 nákladních vozů ročně.“ Úctyhodný logistický výkon, o který se stará neméně úctyhodná flotila vysokozdvižných vozíků čítající téměř tři tucty osmitun. A co je na tom asi nejpůsobivější: Téměř polovina z nich nyní používá tiché elektromotory bez lokálních emisí CO2.
Nový impuls pro manipulaci se zbožím
„Na kvalitu naší vody jsme vždy kladli vysoké požadavky,“ zdůrazňuje technologický ředitel Ulrich Rust. „K této filozofii samozřejmě patří odpovědnost za přírodu, ze které naše produkty získáváme.“ Společnost se jako první německý výrobce minerálních vod přihlásila k nejvyšším cílům mezinárodní klimatické politiky a k tzv. cíli 1,5 stupně. „Gerolsteiner chce být motorem pozitivních a udržitelných změn,“ shrnuje U. Rust. Bylo tedy jen logické, že s ohledem na tento přístup společnost přezkoumala i svou vlastní logistiku.
Naše testy jasně ukázaly, že elektrické vysokozdvižné vozíky Linde jsou z hlediska manipulačního výkonu naprosto srovnatelné s dieselovými vozíky.
Roland Keul, vedoucí logistiky ve společnosti Gerolsteiner
Zvládne to elektrický vysokozdvižný vozík?
„Vysoké tonáže, dlouhé jízdní dráhy v blokovém skladu, časté zvedání a spouštění – jak jinak to zvládnout než s dieselovým vysokozdvižným vozíkem? Takto uvažuje mnoho lidí z našeho oboru. A tak jsme v roce 2019 uvažovali i my,“ vzpomíná vedoucí logistiky ve společnosti Gerolsteiner Roland Keul. Odpovědné osoby přistupovaly k prověřování dodavatelů elektrických osmitunových vysokozdvižných vozíků s protizávažím náležitě skepticky. Stejně jako jejich dieselové protějšky se měly používat v nakládací hale a v rozsáhlém depu. „Hlavním úkolem vozíků je zásobovat a odbavovat stáčírnu. Vysokozdvižné vozíky s šestinásobnými nosníky přepravují hotové palety s minerální vodou v přepravkách ze závodu do blokového skladu nebo přímo na nákladní automobily, případně zásobují plnicí oddělení přepravkami s prázdnými obaly. Celé to běží ve třech směnách prakticky nepřetržitě od neděle do pátečního večera,“ popisuje R. Keul náročný provozní scénář.
Přesvědčivý výkon v praxi
Jeden z kandidátů, který přišel v roce 2019 do společnosti Gerolsteiner na testování, se jmenoval Linde E80. A dnes, o dobré tři roky později? Toto název je už vyveden na boku 15 vozíků, které se prohánějí blokovým skladem a nakládací halou společnosti Gerolsteiner. A trend je vzestupný. Co se mezitím stalo? Vedoucí logistiky Ronald Keul tento příběh zná: „Po prvních třech měsících testování Linde E80 jsem se zeptal řidiče, který s vozíkem jezdil na úseku zpracování prázdných obalů, jak je s ním spokojen. A on řekl jenom: ‚Co musím udělat, abych si mohl vozík nechat?‘. Dokážete si představit moji reakci – zejména proto, že jsme s takovým přijetím ze strany obsluhy prostě nepočítali.“
Li-ION baterie přinášejí mnoho výhod
Proto se odpovědní pracovníci dále angažovali v projektu elektrických vysokozdvižných vozíků ve spolupráci se zainteresovaným síťovým partnerem Linde MH, společností Jungbluth Fördertechnik a objednali další dva zkušební vozíky Linde. Pak provedli výkonnostní testy v reálných podmínkách: „Tyto testy jasně ukázaly, že elektrické vysokozdvižné vozíky Linde jsou z hlediska manipulačního výkonu naprosto srovnatelné s dieselovými vozíky. Tímto nám byla věc naprosto jasná.“ To platí i pro otázku, zda upřednostnit olověné, nebo lithium-iontové baterie. R. Keul: „Při velikosti našeho vozového parku a nepřetržitém provozu bychom potřebovali na výměnu téměř tři olověné baterie na jeden vysokozdvižný vozík – a prakticky bychom museli mít vlastní halu na nabíjení baterií. K tomu by se přidaly poměrně vysoké náklady na údržbu. Proto padlo jednomyslné rozhodnutí ve prospěch Li-ION od společnosti Linde Material Handling.“
Finanční stránka je také v pořádku
Dieselový vozový park se mění na čistý Li-ION vozový park, tankování benzinu na nekomplikované dobíjení během přestávek – a hlučná nakládací hala na příjemné místo pro práci, kde je dobře rozumět vlastním slovům. Dosavadní výsledky projektu elektrických vysokozdvižných vozíků ve společnosti Gerolsteiner jsou vidět (a slyšet). Na jedné straně to souvisí s ekologickými výhodami elektricky poháněných vozíků, které lze provozovat zcela bez emisí CO2, pokud se používá udržitelně vyrobená primární energie (zelená elektřina) – jako v případě společnosti Gerolsteiner. Na druhé straně je peněžní bilance pro výrobce minerálních vod také velmi pozitivní. Technologický ředitel Ulrich Rust: „Vzhledem k enormnímu nárůstu cen nafty jezdíme – od září 2022 – výrazně levněji než dříve se spalovacími vozíky. Na začátku náš controlling počítal s tříletou amortizací, ale nyní jsme již na jednom roce. To přece hovoří samo za sebe.“
Plán pro přechod je připraven
Řidič vozíku Ralf Falkenberg, který zastupuje pracovníky obsluhy v logistice společnosti Gerolsteiner, vypráví o svých zkušenostech: „Vozíky jsou při práci stejně silné, stejně robustní a stejně snadno se ovládají. Můžete však jezdit citlivěji a rozbijete méně skla. Na konci směny se cítím mnohem uvolněněji, protože Linde E80 je velmi tichý a téměř nevibruje. Vlastně už bych nechtěl řídit nic jiného.“ Toto přání se logistickému týmu už brzy splní. Podle plánu má totiž celá flotila osmitunových vozíků do konce roku 2024 ve spolupráci se společností Jungbluth Fördertechnik přejít na vozíky Linde E80. „Změna pro lidi probíhá bez problémů, vysokozdvižné vozíky jezdí od začátku bez problémů, nabíjení funguje bez problémů, bilance CO2 a nákladů je špičková – prostě to sedí,“ viditelně spokojen říká vedoucí logistiky Roland Keul. Někdy nemusí být záležitost minerální vody – nebo lépe řečeno příslušná logistika – žádná věda…
Hlučnost elektrických vysokozdvižných vozíků je mnohem nižší než u dieselových vysokozdvižných vozíků. Je to lahůdka pro uši.
Ralf Falkenberg, řidič vysokozdvižného vozíku ve společnosti Gerolsteiner
Gerolsteiner Brunnen GmbH & Co. KG
S odbytem 7,5 milionu hektolitrů (2021) je Gerolsteiner jedničkou mezi německými značkami minerálních vod. Sídlo firmy a prameny se nachází ve stejnojmenném městě v západní sopečné oblasti Eifel v Německu. Firma, která v současné době zaměstnává přibližně 860 lidí, se ve své logistice dlouhodobě spoléhá na technologii od společnosti Linde Material Handling. Například pro zásobování a odbavení stáčírny a pro logistiku prázdných obalů používá od roku 2019 vozíky Linde E80 s lithium-iontovými bateriemi. Do konce roku 2024 chce Gerolsteiner kompletně převést celý svůj vozový park osmitunových vysokozdvižných vozíků – celkem 35 zařízení – z dieselového provozu na elektrický. Vozíky mají šestinásobné paletové nosníky a z hlediska bezpečnosti jsou vybavené osvědčenou technologií Linde BlueSpot™ .