Test odolnosti vysokozdvižného vozíku Linde Xi20 P ve společnosti Klingele Paper & Packaging
Špičkový výkon v chytrém baleníNěco lehkého může být někdy dost těžké: pod toto tvrzení by se určitě podepsal logistický tým společnosti Klingele Paper & Packaging, protože v závodě na výrobu vlnité lepenky v Delmenhorstu představuje tento lehký výrobek každodenní výzvu jak pro celý tým, tak pro vysokozdvižné vozíky. V centru všeho dění je nový vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P s plně integrovanou lithium-iontovou baterií.
Bez ohledu na hmotnost vyráběného materiálu není tok zboží v závodě na výrobu vlnité lepenky Klingele Paper & Packaging v Delmenhorstu lehký jako pírko. „Naši skladníci někdy stráví z osmihodinové směny ve skladu hotových výrobků sedm a půl hodiny na vysokozdvižném vozíku,“ poskytuje vedoucí logistiky Nicolai Leese první informace o náročném provozu. Podnik vyrábí na tomto místě od roku 1955 mimo jiné krabice z vlnité lepenky, které následně používají jako vnější obaly například mlékárny a výrobci krmiv pro zvířata. Poptávka po tomto obalovém výrobku je tak vysoká, že je během 24 hodin nutné přemístit 1500 palet a naložit zbožím 60 až 80 nákladních vozidel. Je tedy o to příhodnější, že společnost od poloviny roku 2024 podrobuje testu zcela nového výkonného pomocníka: elektrický vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P.
V naší společnosti není u strojů žádný prostor pro kompromisy: potřebujeme rychlost, manévrovatelnost, sílu a odolnost.
Nicolai Leese, vedoucí logistiky, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst
Chaotický princip ukládání vyžaduje nepřetržitý maximální výkon
Pojďme si celý příběh trochu rozvinout. Logistický tým má v expedičním skladu společnosti Klingele dva hlavní úkoly. „Jedním z nich je neustálá expedice z výroby. Během každé směny ji má na starost jeden řidič a podle vytížení případně povoláváme další. Ostatní kolegové zajišťují vychystávání. Přepravní příkazy se přidělují prostřednictvím terminálů RFID ve vysokozdvižných vozících,“ vysvětluje vedoucí logistiky Nicolai Leese. Skladování zde probíhá podle chaotického principu. „V našem oboru se často používají automatizované vysokoregálové sklady,“ říká generální ředitel Patrick Ginter a dodává: „Chaotický systém blokového skladování s podporou RFID nám však může nabídnout podstatně větší flexibilitu, pokud se můžeme spolehnout na výkonné, spolehlivé a především dostupné vysokozdvižné vozíky.“
Elektrické vysokozdvižné vozíky s technologií lithium-iontových baterií jsou již dlouho standardem
Zatímco původně se ve skladu hotových výrobků v Delmenhorstu používaly stroje s olověnými akumulátory, nyní společnost přešla kompletně na vysokozdvižné vozíky s lithium-iontovými bateriemi od společnosti Linde Material Handling. „Dříve bylo nutné mít pro každý vysokozdvižný vozík připravené tři olověné akumulátory: jeden na jízdu, jeden na nabíjení a jeden, který v mezičase chladl. Eliminace tohoto problému pro nás byla požehnáním. Je to důležité kvůli dostupnosti, které snadno dosáhneme pravidelným dobíjením vysokozdvižných vozíků s lithium-iontovými bateriemi a použitím záložního stroje. Profitujeme však také z konstantního výkonu a větší bezpečnosti práce, kterou zajišťuje snazší manipulace. Zkrátka jsou vysokozdvižné vozíky s lithium-iontovými bateriemi o dost lepší,“ vysvětluje vedoucí logistiky Nicolai Leese.
Linde Xi20 P: Čím je tento elektrický vysokozdvižný vozík tak výjimečný?
Klíčové slovo výkon nás přivádí zpět k vysokozdvižnému vozíku Linde Xi20 P zmíněnému na začátku. „Z konstrukčního hlediska jde o zcela novou koncepci vozíku, která je navržena s ohledem na maximální výkon a nepřetržitý provoz – přesně tak, jak to vyžaduje tok zboží ve společnosti Klingele,“ říká Stephan Pleus z brémské firmy Willenbrock Fördertechnik, síťového partnera společnosti Linde. Hlavním důvodem je chytrá kombinace lithium-iontové baterie, 90V technologie a nově vyvinutých synchronních reluktančních motorů. Ty jsou navíc vybaveny inovativním tepelným managementem, takže výkonové díly pracují vždy při ideální teplotě – dokonce i při trvalém extrémním zatížení.
Spojení výkonu se stabilitou a manévrovatelností
Vše, co vypadá dobře na papíře, se po tříměsíčním provozním testování s prototypem vysokozdvižného vozíku Linde Xi20 P skutečně potvrdilo: „Vozík Linde Xi má při jízdě pořádnou sílu. Směr jízdy lze měnit velmi rychle a také v zatáčkách se s ním výborně manévruje,“ říká koordinátor směn Walter Lazar. Jeho kolega ze skladu Matthias Harms potvrzuje vynikající stabilitu vysokozdvižného vozíku: „Občas tu jezdíme se třemi paletami na vidlicích. I přesto zůstává vozík Linde Xi vždy stabilní, a vy se tak cítíte naprosto bezpečně.“ Této rovnováhy mezi stabilitou a manévrovatelností je dosaženo mimo jiné prostřednictvím kombinované řídicí nápravy Linde. Díky ní nabízí vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P, který se ve společnosti Klingele testuje ve čtyřkolové verzi, téměř stejnou manévrovatelnost jako tříkolová verze s otočnou nápravou, která je rovněž k dispozici.
S vozíkem Linde Xi20 P se jezdí skoro jako s motokárou, která má vidlice.
Walter Lazar, koordinátor směny, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst
Vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P je nepřekonatelný také z hlediska prostoru a pohodlí
Vozík Linde Xi20 P bodoval u týmu společnosti Klingele také svým vysokým výkonem při zvedání a spouštění, který je ve srovnání s průměrem v oboru o 20 % vyšší. Na rozdíl od běžných elektrických vysokozdvižných vozíků je baterie v modelech Linde Xi pevnou součástí vozíku. Jelikož díky tomu není potřeba obvyklá přihrádka na baterii, bylo možné umístit (nyní větší) nástupní schod níže a změnit uspořádání pracoviště řidiče.
Urostlý skladník Thomas Lüssen, který měří 2,04 metru, říká: „Uvnitř mám výrazně více místa nad hlavou než v předchozím vysokozdvižném vozíku. Zvětšil se i prostor pro nohy, přestože samotný vozík je teď kompaktnější. To je podle mě opravdu skvělé!“ Velkou pochvalu sklízí také zážitek z jízdy téměř bez vibrací, který zajišťují kromě sedadla řidiče se vzduchovým odpružením i speciální elastomerová kroužková ložiska oddělující zvedací sloup, hnací nápravu a řídicí nápravu od podvozku.
Podlaha v naší hale je sice poměrně nová, ale občas se na ní stejně vyskytují nerovnosti. U vozíku Linde Xi20 P je to ale jedno, protože absorbuje opravdu úplně všechno.
Thomas Lüssen, skladník, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst
Výsledek: Vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P splňuje veškeré požadavky zákazníka
Spokojený tým, působivý manipulační výkon, vysoká dostupnost: vzhledem k tomuto průběžnému výsledku není divu, že odpovědní pracovníci společnosti Klingele považují prototyp vysokozdvižného vozíku Linde Xi20 P za zcela vhodný pro použití v jejich oboru.
Generální manažer Patrick Ginter se ohlíží za prvními zkušenostmi: „Lithium-iontová technologie nás již přesvědčila svým výkonem, manipulací a udržitelností. Modely Xi od společnosti Linde Material Handling nyní představují koncepci vozíků, která naprosto vyhovuje našim specifickým požadavkům, zejména na rychlost a nepřetržitý provoz.“
Klingele Paper & Packaging
Společnost Klingele Paper & Packaging je jedním z největších výrobců surových papírů a obalů z vlnité lepenky v Německu. Ze závodu v Delmenhorstu dodává firemním zákazníkům v severním Německu, Dánsku a Nizozemsku vysoce kvalitní krabice z vlnité lepenky, výsekové obaly a předem slepené skládací krabice nejrůznějších rozměrů. V rámci vnitropodnikových procesů toku zboží v závodě používá různé manipulační vozíky od společnosti Linde Material Handling, včetně sedmi vozíků Linde E20 s lithium-iontovými bateriemi. Za účelem optimálního a rovnoměrného řízení nabíjecích proudů bez zátěžových špiček se společnost spoléhá také na systém Linde connect:charger. Servis a údržbu vozového parku zajišťuje síťový partner společnosti Linde, firma Willenbrock Fördertechnik z Brém.