Vysokozdvižný vozík Linde Xi20 PH prokazuje ve společnosti Ostendorf své kvality
Skončí dieselovým vozíkům brzy směna?Trubky mají velmi rozmanité možnosti použití, ale to samé platí i pro jejich výrobu, která ve společnosti Gebr. Ostendorf GmbH ve Vechtě probíhá prakticky nepřetržitě. Společnost se proto ve venkovním prostředí dlouhodobě spoléhá na robustní dieselové vysokozdvižné vozíky. Může se nový elektrický vysokozdvižný vozík Linde Xi20 PH vyrovnat tak vysoké úrovni výkonu?
Trubky vedou ve zdech, sklepních prostorách, pod zahradami nebo ulicemi. I když je jejich práce naprosto nezbytná, samy obvykle zůstávají neviditelné – pokud tedy nenavštívíte dolnosaskou Vechtu, kde jsou ve venkovním skladu společnosti Gebr. Ostendorf GmbH několik metrů vysoké hromady trubek nejrůznějších rozměrů, kterými společnost zásobuje obchod se sanitární technikou a stavebním materiálem.
„Náš obchod již několik let vzkvétá a v současnosti dodáváme až do Indie,“ říká vedoucí technického provozu Uwe Fröhle. „Všechny stroje v našich třech závodech zde v areálu proto pracují nepřetržitě a o sobotách a nedělích máme dokonce dvě dvanáctihodinové směny,“ pokračuje Uwe Fröhle. Tato nepřetržitá výroba logicky klade vysoké nároky na odbavení výroby a logistiku nakládek.
Náročné použití ve venkovním prostředí: nic pro elektrické vysokozdvižné vozíky?
Kam se podíváte, všude samé trubky – ve společnosti Ostendorf to neplatí jen pro sklad a nákladní prostor. Pokud se podíváte na vysokozdvižné vozíky s protizávažím používané venku, všimnete si trubek i na nich. Přesněji řečeno výfukových trubek.
Fröhleho kolega Marco Schillmöller říká: „Venku jezdíme pouze s dieselovými modely Linde H20 D. Naši zaměstnanci je používají k vyzvedávání zboží u vrat haly a k jeho odvozu do skladu a do nákladního prostoru. Na cestě je navíc delší stoupání, takže potřebujete sílu a trakci.“ Logistický tým společnosti Ostendorf odbaví každý den až 80 nákladních vozidel, a jednotlivé stroje tak za rok snadno nasbírají 3500 provozních hodin. Jedná se tedy o extrémně náročné prostředí – ideální pro nový výkonný stroj v segmentu vysokozdvižných vozíků. Samozřejmě takový, který se obejde bez výfukového potrubí.
Vysokozdvižný vozík Linde Xi je kompletně uzpůsoben poskytování vysokého výkonu
„Požadavky společnosti Ostendorf díky naší dlouholeté spolupráci samozřejmě velmi dobře známe. Proto jsme zákazníkovi představili nový elektrický vysokozdvižný vozík Linde Xi a zahájili jsme dlouhé provozní testování,“ vysvětluje Kai-Gerrit Fabel ze společnosti Willenbrock Fördertechnik, síťového partnera z Brém. Zvláštností vozíku, jehož prototyp s nosností do 2,0 tun se od konce května 2024 testuje ve Vechtě, je skutečnost, že má vůbec poprvé plně integrovanou lithium-iontovou baterii, která spolu s výkonnou 90V technologií a nově vyvinutými synchronními reluktančními motory zajišťuje vynikající výkon.
Nový elektrický vysokozdvižný vozík dělá dojem dokonce i na zkušené řidiče dieselových vozíků
Vyzvednout náklad, složit náklad, najet na rampu, sjet z rampy, naložit nákladní vozidlo, vyložit materiál a začít zase od začátku, hodinu po hodině, za každého počasí: přesně to v současnosti dělá Michael Heying ve společnosti Ostendorf s plně elektrickým vysokozdvižným vozíkem Linde Xi20 PH . Logistik skladových operací je odborníkem na svém místě: „S vysokozdvižnými vozíky se spalovacím motorem jezdím už přes 22 let a musím uznat, že vozík Linde Xi je opravdu skvělý! Při zrychlování máte okamžitě k dispozici potřebnou sílu, stejně jako při zvedání a spouštění. Jde to raz dva.“ Řada vozíků Xi10 – 20 od společnosti Linde totiž dosahuje až o 20 % vyšší rychlosti zvedání a spouštění, než je průměr na trhu. Jak potvrzuje Michael Heying, vozík zároveň nabízí vysokou úroveň uživatelského komfortu díky sníženému a rozšířenému nástupnímu schodu. Toto zlepšení umožnila pevná integrace baterie, díky níž není potřeba obvyklá přihrádka na baterii.
Jsem už trochu starší výroby, takže opravdu ocením, když je nástupní schod větší a mnohem nižší. Snadněji se mi nastupuje i vystupuje.
Michael Heying, řidič vysokozdvižného vozíku a logistik skladových operací, Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH
Kombinace vysokého výkonu a nejvyšších ergonomických standardů
Pevná integrace baterie však přináší i další ergonomické výhody – například z hlediska prostoru pro hlavu a nohy. Michael Heying: „Mám k dispozici spoustu místa a necítím se tak stísněně. Přes velká okna navíc na všechno skvěle vidím, což výrazně usnadňuje nakládku nákladního vozidla. A večer se vracím domů bez bolestí hlavy, protože vozík je velice tichý a vibrace jsou dobře tlumeny.“ Vděčí za to mimo jiné koncepci tlumení využívající elastomerová kroužková ložiska, která nyní kromě řídicí nápravy a podvozku od sebe oddělují i zvedací sloup a hnací nápravu. Vysokozdvižný vozík Linde Xi20 PH používaný ve společnosti Ostendorf má také sedadlo řidiče se vzduchovým odpružením. Ergonomický balíček doplňuje vysoce výkonná klimatizace s topným výkonem 2500 W a chladicím výkonem 3500 W. Vysokou stabilitu při náklonu umožňuje nízké těžiště vozíku, které zajišťuje použití kyvadlové nápravy.
Výsledek: Tento elektrický vysokozdvižný vozík dokáže nahradit dieselový model
Když elektrický vysokozdvižný vozík převezme práci vozíku se spalovacím motorem, vyvstane dříve nebo později otázka výdrže. Testovací provoz ve společnosti Ostendorf však zatím ukázal, že vysokozdvižný vozík Linde Xi20 PH má dostatečnou rezervu energie i při intenzivním nepřetržitém provozu. Vedoucí dílny a koordinátor provozu Marco Schillmöller uvádí: „V závislosti na provozním vytížení zbývá v baterii bez dobíjení na konci směny ještě 25–30 % kapacity.“ Technický vedoucí provozu Uwe Fröhle zároveň dodává, že plně elektrická koncepce dobře zapadá do strategie udržitelnosti společnosti: „Jako dodavatel chceme samozřejmě postupně snižovat naši uhlíkovou stopu. A pokud bezemisní elektrický vysokozdvižný vozík odvádí stejně dobrou práci jako vozík se spalovacím motorem, manipulační výkony nezaostávají a naši zaměstnanci jsou s ním nadmíru spokojeni, pak nevidím důvod, proč bychom zde nemohli používat vysokozdvižné vozíky Linde Xi20 PH i v běžném provozu.“
Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH
Od svého založení v roce 1973 se společnost Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH se sídlem v dolnosaské Vechtě vypracovala v předního světového partnera v oblasti sanitární techniky a stavebních materiálů. Jako dodavatel kompletního sortimentu dodává nyní tato společnost své vysoce kvalitní trubky a tvarovky do 50 zemí po celém světě. Výroba probíhá na třech místech v Německu a na dalších šesti v zahraničí. Ve svých intralogistických procesech se tento specialista na plasty 100% spoléhá na manipulační vozíky a automatizační technologie od společnosti Linde Material Handling. Vozový park ve třech závodech ve Vechtě zahrnuje přibližně 80 strojů. Odpovědným síťovým partnerem společnosti Linde je firma Willenbrock Fördertechnik z Brém.