Jak dva automatizovaní pomocníci zajišťují efektivní přepravu zboží
Zboží v neustálém pohybuKdyž se zvýší poptávka, a tím i objem výroby, je to důvod k radosti. Jak ale zvládnout zvýšený tok zboží, aniž by byli zaměstnanci zatěžováni opakujícími se přepravními úkony? Ve společnosti Poloplast, která zpracovává plasty, je odpovědí automatizace od společnosti Linde Material Handling.
„A teď k dopravě: Všechny silnice jsou dnes volné, vše funguje hladce, žádné překážky se neočekávají. Přeji příjemný den!“ To je zpráva, která vás cestou do práce nebo z práce potěší. Pokud zácpy nejsou ani během vašeho pracovního dne, tím lépe. Co se týče posledně jmenovaného, zaměstnanci společnosti Poloplast GmbH & Co. KG v hornorakouském Leondingu mají štěstí na své straně, jinak řečeno mají k dispozici dva automatizované vysokozdvižné vozíky Linde typu L-MATIC.
Ohlédnutí zpět: Věže zboží ve výrobě
U společnosti Poloplast, jednoho z lídrů v evropském potrubním průmyslu, vedl neustále rostoucí objem výroby v průběhu let k citelnému problému s přetížením u jedné konkrétní produktové řady. Společnost totiž kromě velkých trubek pro kanalizační systémy apod. vyrábí také menší výrobky pro domovní kanalizace. Ty se balí do krabic a poté se částečně ručně a částečně automaticky nakládají na europalety. Úkol dopravit hotové palety z výroby do skladu vždy připadl kolegům na ranní směně, kteří od pondělí do pátku využívali k přepravě zboží logistický vláček „Pracujeme tu sedm dní v týdnu na čtyři směny. Než lidé ráno nastoupili do práce, nahromadilo se toho přes noc hodně – o situaci v pondělí ráno ani nemluvě. Vypadalo to, jako by se ve výrobní hale nahromadila produkce za celý víkend,“ vysvětluje vedoucí logistiky společnosti Poloplast Ralph Wagenhuber.
Bylo tedy přirozené uvažovat o automatizaci.
Když se manažeři společnosti Poloplast začali poohlížet po dodavatelích, měli již poměrně konkrétní představy. R. Wagenhuber říká: „Samozřejmě jsme chtěli dosáhnout co nejvyšší spolehlivosti, ale zároveň jsme chtěli řešení, které by bez zásadních změn – tj. bez zrcadel, vodicích lišt apod. – zapadalo do naší stávající infrastruktury, abychom mohli v případě potřeby snadno upravovat trasy.“
Kromě toho bylo na našem seznamu specifikací poměrně vysoko bezpečnostní hledisko , protože mezi výrobou a skladem je vždy velký pohyb vysokozdvižných vozíků a chodců. „Tento seznam přání nás relativně rychle přivedl k vozíkům od společnosti Linde Material Handling, které jsou v našem vozovém parku vysokozdvižných a manipulačních vozíků již poměrně široce zastoupeny,“ vysvětluje vedoucí logistiky R. Wagenhuber.
Autonomní vozíky mají „mapu v hlavě“…
Ve spolupráci s odborníky na manipulaci se zbožím z Aschaffenburgu byly v průběhu projektu ve společnosti Poloplast nasazeny dva autonomní vysokozdvižné vozíky Linde L-MATIC. Tyto vozíky, které byly láskyplně pokřtěny Tom a Jerry, využívají geonavigaci k tomu, aby se zcela samostatně (a samozřejmě tiše) pohybovaly mezi průjezdným skladem a celkem devíti vychystávacími stanicemi. Osm z nich se obsluhuje ručně, což znamená, že zaměstnanci balí palety s krabicemi, a jakmile jsou připravené, stisknutím tlačítka přivolají vozíky Linde.
Kromě toho je k dispozici automatický balicí stroj, ke kterému nezávisle na sobě přijíždějí vysokozdvižné vozíky a „osvobozují“ jej od hotových zabalených palet.
... a jsou dokonale integrovány do celého procesu
Cestou do skladu Tom a Jerry projíždějí roletovými vraty, která s vozíky komunikují prostřednictvím komunikačních schránek, a díky tomu se automaticky otvírají a zavírají. Při příjezdu k průjezdnému skladu s šikmými válečkovými dopravníky rozpoznají vozíky Linde L-MATIC také to, který ze sedmi dopravníků je právě volný. R. Wagenhuber říká: „Za tímto účelem jsme u každého regálu nainstalovali jednu světelnou závoru. Pokud je police plná, vozík Linde prostřednictvím komunikační schránky obdrží příslušné informace a přesune se na další volné místo.“
Upřímně řečeno, bez těchto dvou vozíků Linde L-MATIC bychom si zdejší provoz dokázali jen stěží představit.
Ralph Wagenhuber, vedoucí logistiky ve společnosti Poloplast
Nejmodernější systémy zajišťující bezpečnost
Samostatné nakládání a vykládání a samostatné nabíjení. I to je součástí portfolia služeb Toma a Jerryho. „Pokud zrovna není žádná zakázka a vozíky mají v bateriích zhruba 40 % energie, dojedou k nabíjecí stanici a přibližně 15 minut si dobíjejí baterie. Těmito krátkými přestávkami na dobití zajišťujeme, že mohou být na cestách prakticky nepřetržitě,“ spokojeně doplňuje R. Wagenhuber. Obyvatelé Leondingu jsou s komplexní bezpečnostní koncepcí společnosti Linde Material Handling také spokojeni: Tom a Jerry na sebe upozorňují nejenom pomocí systému Linde BlueSpot™ , ale využívají také LED světla, která promítají na podlahu haly snadno viditelné červené pruhy po stranách a ve směru jízdy. Zařízení se samozřejmě automaticky zastaví, jakmile se někdo příliš přiblíží k jeho přední části.
Produkce: zvýšená, tok zboží: zajištěn
Když sledujete Toma a Jerryho při práci a vidíte, jak klidně plní své úkoly (v naprostém kontrastu se svými slavnými animovanými jmenovci), téměř zapomenete, že práce, kterou vykonávají, není zdaleka jednoduchá. Tato vysoce výkonná dvojice ročně naloží, přepraví a vyloží téměř 60 000 palet. „Upřímně řečeno, těžko bychom si dokázali představit, jak by to tu teď bez nich fungovalo. Lidé na ranní směně se již nemusí potýkat s dlouhými přepravními trasami, získali jsme prostor pro nové stroje a díky plynulému toku zboží jsme dokázali výrazně zvýšit produkci,“ shrnuje Ralph Wagenhuber. „Za zácpou tady nikdo neuroní ani slzu.“
Poloplast GmbH & Co. KG
Poloplast GmbH & Co. KG je zpracovatel plastů se sídlem v Leondingu nedaleko Lince v Horním Rakousku a patří k předním firmám v evropském potrubním průmyslu. Tato společnost, která působí na mezinárodní úrovni, vyvíjí, vyrábí a prodává především vyztužené vícevrstvé plastové potrubní systémy pro domovní kanalizace, ale také pro výstavbu kanalizačních systémů. Spolu se svými dceřinými společnostmi Poloplast v současné době zaměstnává přibližně 370 lidí. Pokud jde o intralogistiku, spoléhá se tento specialista na plasty především na vozíky od společnosti Linde Material Handling. Kromě dvou autonomních vozíků L-MATIC se v Leondingu používají také elektrické a dieselové vysokozdvižné vozíky s protizávažím.