Poznatky o konstrukci nové generace vozíků s protizávažím
Specifické pohybyZa designový rukopis vysokozdvižných vozíků Linde není zodpovědný nikdo menší než společnost Porsche Engineering. Nejnovějším milníkem tohoto progresivního partnerství je nová generace vysokozdvižných vozíků s protizávažím Linde X20 – X35 a H20 – H35.
Pracovní nástroj, nebo „wow faktor“? Ergonomie, nebo emoce? Funkce, nebo forma? Skutečná potřeba, nebo jenom přání? Rozhodování je snadné – pokud ho nemusíte dělat vy. A právě to je případ nové generace vysokozdvižných vozíků s protizávažím Linde, která je výsledkem spolupráce mezi společností Linde a profesionálních designérů ze společnosti Porsche Engineering. Tyto vozíky, které jsou v mnoha ohledech přelomové, kladou mezi tyto zdánlivé protiklady velké (červené) „a“ a shodou okolností řeší také další problém. Protože od nynějška platí rovnice že X = H, to znamená, že poprvé jsou elektrické vysokozdvižné vozíky a vysokozdvižné vozíky se spalovacím motorem naprosto rovnocenné z hlediska výkonu, účinnosti a robustnosti. To se odráží i v jejich jedinečném designu.
Čím těžší výzva, tím větší výhra
Je to zcela jasné: existuje jen málo náročnějších úkolů, než je navržení vizuálně atraktivního vysokozdvižného vozíku. Odborníci ze společnosti Porsche Engineering to mohou jen potvrdit: „Vezměme si pro srovnání automobil: Obvykle si myslíme, že auto je atraktivní, pokud je široké, má plochou linii střechy a velká kola. Vysokozdvižný vozík je toho víceméně opakem,“ vysvětluje konstruktér a vedoucí týmu Stefan Stark, který má ve světoznámé strojírenské společnosti Linde již více než 20 let na starosti design manipulačních vozíků. Ale právě v tom je pro něj nakonec přitažlivost tohoto úkolu: vytvořit vysoký a úzký vozík s malými koly, který bude vypadat opravdu dobře. Nehledě na to, že specifikace „vysoký“, „úzký“ a „malá kola“ jsou tím nejmenším problémem. Jak Stefan Stark říká: „Požadavky vývojového oddělení společnosti Linde jsou většinou už tak velmi specifické. A ty na současné vysokozdvižné vozíky s protizávažím byly nejpřísnější, jaké si za celou dobu svého působení ve funkci produktového designéra pro Linde pamatuji. Ale právě o tom je průkopnická kreativita – a to je často ta náročnější výzva.“
Mission: possible
Je to tak trochu jako s (ne)oblíbenými slovními úlohami v písemkách z matematiky. Je dáno: Délka, šířka, výška a poloměr otáčení, různé technické komponenty, umístění sedadla, volantu a řidiče plus modulární koncepce pro dva zcela odlišné energetické systémy (spalovací motor a elektrický pohon) v různých hmotnostních třídách. Hledá se: Design pro obě verze pohonu, který umožňuje nejlepší možný výkon, poskytuje obsluze mimořádně ergonomický pracovní prostor, jaký nabízí komfort business třídy – a odráží tyto profesionální parametry i vizuálně. „Je pravda, že většina z nás si při čtení těchto specifikací nejdřív vzpomněla na hollywoodský velkofilm Mission Impossible,“ říká s úsměvem designér Stefan Stark, „ale v tomto filmu samozřejmě hrdina nakonec vždy nějak zvítězí.“ A tak i konstruktéři ve společnosti Porsche Engineering sáhli při vývoji nových vysokozdvižných vozíků s protizávažím Linde hluboko do své sbírky triků.
Vysokozdvižný vozík roste, aniž by se zvětšoval
Jedno z mnoha důmyslných konstrukčních řešení je okamžitě patrné v zadní části vozíku. Výrazná mřížka chladiče a závěsný otvor zde dodávají vysokozdvižnému vozíku odhodlaný vzhled, opticky ho rozšiřují a pomáhají mu „stát“ s větší stabilitou – i když ve skutečnosti není vozík o nic širší. „Koneckonců ani uličky ve skladech a výrobních halách se nijak nezvětšují,“ upozorňuje Stefan Stark. Designéři si proto vypůjčili princip známý z módního průmyslu: Nosí se vodorovné pruhy. Působivost vysokozdvižného vozíku umocňují také široká ramena, výrazné boky a nápadné podběhy kol, zatímco C-sloupek se takříkajíc „opírá“ o zadní kola. Poslední dotek dodává kabina řidiče, která byla posunuta směrem dozadu, díky čemuž vozík působí ještě velkoryseji. V automobilovém designu se tento efekt nazývá „dash to axle“ a popisuje proporce, které jsou obecně vnímány jako „prémiové“. „Celkově jsme díky extrémní trojrozměrnosti povrchů dosáhli dojmu vysoké kvality, dynamiky a bezpečnosti. Jeden z našich kolegů dokonce ve zpětném zrcátku poznal nechvalně známý pohled Clinta Eastwooda, jinému to připomnělo transformery. Myslím, že nejspíš mají pravdu oba,“ žertuje Stefan Stark.
Jsem vysoce výkonné technické zařízení a dlouhá a tvrdá práce je pro mě potěšením. Jsem prémiový standard. Jsem Linde.
Vítá vás business třída
Exteriér: také poněkud výjimečný. Ale co interiér? Tým Porsche Engineering je obzvláště hrdý na design interiéru, který je promyšlený a důstojný. Byl totiž vytvořen s jasnou myšlenkou: Business třída. Tato myšlenka je velkolepě ztělesněna v uceleném designovém konceptu, který „integruje“ uživatele do vozíku. Stefan Stark: „V mnoha konkurenčních modelech je interiér značně členitý a roztříštěný, naproti tomu u nás je vše harmonické a působí jednolitým dojmem: od palubní desky, kterou jsme pečlivě navrhli do posledního detailu, až po loketní opěrku je řidič prakticky „objat“ a má pocit, že jsou respektovány všechny jeho ergonomické potřeby a že má k dispozici pracovní prostor, který je také jednoduše příjemný a pohodlný.“ Vozíky jsou rovněž vybaveny přihrádkami na praktických místech a mimořádně velkorysým prostorem pro nohy a hlavu, který řidiči už od vozíků Linde očekávají. „Koneckonců každý, kdo pracuje osm a více hodin v kabině řidiče, přece nechce sedět stísněně jako ve stíhačce,“ vysvětluje Stefan Stark.
Jasná zpráva: It’s a Linde
Takže vidíte: K tomu, aby zdánlivě neřešitelná mise vedla k úspěchu, není vždy zapotřebí krkolomných kousků. V případě nových vysokozdvižných vozíků s protizávažím Linde byla klíčem k úspěchu spíše kombinace umu, kreativity, zkušeností a produktivní spolupráce. Jen tak bylo možné navrhnout generaci vysokozdvižných vozíků, která vysílá velmi jasný signál: „Jsem vysoce výkonné technické zařízení a dlouhá a tvrdá práce je pro mě potěšením. Jsem prémiový standard. Jsem Linde.“
Silný tým, bok po boku
Společnost Porsche působí jako výrobce sportovních vozů již více než sedm desetiletí. Její jméno se však začalo spojovat s technologickými inovacemi už mnohem dříve: Ferdinand Porsche založil a zaregistroval svou konstrukční kancelář ve Stuttgartu již 25. dubna 1931. Od té doby je jméno Porsche úzce spojeno s vývojovými projekty pro klienty.
Společnosti Linde Material Handling a Porsche Engineering spolupracují již téměř 40 let, mimo jiné i na konstrukci manipulačních vozíků Linde. Úplně prvním společným projektem byl model Linde H30 (řada 351): Cílem tohoto „stylingového“ projektu bylo převzít technicky revoluční strojní zařízení, odlišit ho od konkurence i po stránce vzhledu a předznamenat tak novou éru. Design Porsche se mezitím stal oceňovaným charakteristickým rysem vozíků Linde – od počátku spolupráce získaly více než 25 cen za design.