Modely vysokozdvižných vozíků Xi od společnosti Linde při výkonnostním testu
Nová špičková třídaOdborný novinář a expert na vysokozdvižné vozíky Theo Egberts testoval nové elektrické vysokozdvižné vozíky s protizávažím Xi16 a Xi20 P od společnosti Linde Material Handling. Jeho mínění: tyto modely zaujmou výjimečným výkonem a nebývalým jízdním komfortem u vozíků s nosností od 1 do 2 tun, a nasazují tak laťku na vyšší úroveň.
Odmítnutí odpovědnosti: Všechny obrázky laskavě poskytli Theo Egberts, Mark Dohmen a společnost Andersom Testing.
Čím se vyznačuje dokonalý elektrický vysokozdvižný vozík s protizávažím? Většina provozovatelů by pravděpodobně odpověděla, že vysoký výkon, nízké provozní náklady a maximální jízdní komfort. Přesně tyto požadavky splňují nové modely řady Xi od společnosti Linde na výbornou, jak uvádí renomovaný tester vysokozdvižných vozíků Theo Egberts ve zprávě pro odborný časopis „Logistics Inside“.
Theo Egberts měl ještě před oficiálním uvedením na trh možnost podrobit dva předsériové vozíky řady Xi rozsáhlému praktickému testu, aby mohl posoudit výkon, ergonomii a energetickou účinnost nových modelů a srovnat je s průměrem na trhu. Testován byl tříkolový vysokozdvižný vozík Linde Xi16 s nosností 1,6 tuny a čtyřkolový vysokozdvižný vozík Linde Xi20 P s nosností 2 tuny s kombinovanou řídicí nápravou Linde.
Vozíky jsou součástí nové řady elektrických vysokozdvižných vozíků s protizávažím s nosností od 1 do 2 tun, do níž patří kromě vysoce výkonných vozíků řady Xi10 – Xi20 také klasické elektrické vysokozdvižné vozíky E14 – E20.
Portfolio zahrnuje celkem 26 modelových variant a nabízí širokou škálu kapacit baterií, variant nosnosti, velikostí podvozků a variant řídicích náprav. Díky tomu lze vysokozdvižné vozíky E14 – E20 a Xi10 – Xi20 přesně přizpůsobit každému požadavku na použití. Na výběr jsou také různé zdroje energie: osvědčené olověné akumulátory, vysoce účinná lithium-iontová technologie nebo inovativní systémy palivových článků.
Řadou vysokozdvižných vozíků Xi nasazuje společnost Linde znovu nejvyšší laťku v kompaktní třídě s nosností do 2 tun.
Theo Egberts, odborný novinář a expert na vysokozdvižné vozíky
Zvláštností modelů testovaných Theo Egbertsem je, že mají pevně integrovanou lithium-iontovou baterii, a šetří tak místo, protože nepotřebují přihrádku na baterii. Díky tomu mohla společnost Linde u nového vozíku výrazně zvětšit prostor pro nohy. Výrazného zvětšení a nižšího umístění se dočkal také nástupní schod. „Díky integraci lithium-iontové baterie nabízejí vysokozdvižné vozíky výrazně více místa a komfortu než konkurence,“ shrnuje své dojmy Theo Egberts.
Komfort jako nikdy předtím
„Prostor pro nohy je opravdu velkorysý. Nástupní schod je dostatečně velký a příjemně nízký. To jsou dvě věci, které dosud nebyly v této třídě vozíků k vidění,“ chválí Theo Egberts. To však není všechno: Také ovládací prvky byly důsledně optimalizovány s ohledem na ergonomické aspekty. Ústředním prvkem je plynule nastavitelná loketní opěrka s integrovaným systémem Linde Load Control, která umožňuje intuitivní a pohodlné ovládání všech funkcí. Promyšlenou celkovou koncepci doplňují praktické detaily, jako je například široká nabídka odkládacích prostor.
Theo Egberts je rovněž nadšený z důsledného pokračování koncepce kabiny. Design interiéru vysokozdvižných vozíků Xi je proto shodný se všemi novými vysokozdvižnými vozíky s protizávažím Linde s nosností do 5 tun. Je tak zajištěna vysoká rozpoznávací hodnota na pracovišti a pro řidiče je mnohem snazší přestupovat mezi vysokozdvižnými vozíky různých hmotnostních tříd.
Nové vysokozdvižné vozíky Linde však bodují i pod kapotou. Vynikající výkon nových vysokozdvižných vozíků Xi je umožněn řadou technických inovací. Integrovaná lithium-iontová baterie s napětím 90 V tak například v kombinaci s účinnými synchronními reluktančními motory zajišťuje maximální elektrický výkon, který zaručí trvale vysoký výkon i v extrémních podmínkách.
Bezkonkurenční rychlosti
Vysokozdvižné vozíky lze používat ve třech různých nastaveních výkonu: Performance, Efficiency a Economy. Podle Thea Egbertse dosahují testovaná vozidla v režimu výkonu (Performance) „bezkonkurenčních rychlostí jízdy, sprintu a zdvihu“, což má za následek špičkovou produktivitu, která nemá v současnosti konkurenci. Dokonce i v úsporném režimu (Economy), tedy při nastavení nejnižšího výkonu, dosahují vozíky podle Thea Egbertse nadprůměrné produktivity.
Jak tento tester vysokozdvižných vozíků nadšeně uvádí při pohledu na údaje, drží se spotřeba energie vysokozdvižných vozíků Xi navzdory vynikajícímu výkonu stále na úrovni průměru na trhu nebo dokonce pod ním. Aby bylo možné přizpůsobit vozíky různým úkolům, jsou v závislosti na profilu použití k dispozici různé kapacity baterií až do 32 kWh. „S největší kapacitou baterie lze vozík bez problémů používat osm hodin v nepřetržitém provozu,“ znělo hodnocení testu. Nabíjení probíhá buď pomocí běžných nabíječek Linde, nebo prostřednictvím integrované palubní nabíječky.
„Řadou vysokozdvižných vozíků Xi nasazuje společnost Linde znovu nejvyšší laťku v kompaktní třídě s nosností do 2 tun,“ shrnuje Theo Egberts. "Vysokozdvižné vozíky této třídy ještě nikdy nebyly ve srovnání s předchozími modely tak prostorné, tak produktivní a výkonné a tak komplexně modernizované." Společnost Linde díky mnoha těmto aspektům znovu posunula laťku o něco výš. Expert tak potvrzuje, že nové vysokozdvižné vozíky Xi jsou komplexně vynikající stroje.