Pivovar Veltins sází na vozíky s lithium-iontovou baterií
Hlad po novinkáchTen, kdo každý rok uvaří několik miliónů hektolitrů plzeňského piva, radlerů, černého piva, točených limonád a míchaných pivních nápojů, potřebuje výkonnou vnitropodnikovou logistiku, aby nápoje vyexpedovala. Při řešení tohoto náročného úkolu sázejí v tradičním pivovaru C. & A. Veltins na vozíky od společnosti Linde Material Handling. Elektrické vysokozdvižné vozíky postupně přecházely na lithium-iontovou technologii zajišťující vyšší dostupnost bez potřeby nákladně měnit baterie.
Někdy je v logistice třeba „hory přenášet“. V pivovaru C. & A. Veltins se to děje dennodenně s pomocí zhruba 65 manipulačních vozíků: je třeba vykládat a nakládat, naskladňovat a vyskladňovat a také přesouvat sem a tam mezi různými úseky doslova hory prázdných obalů a zboží. Při nejlepší vůli však nelze přesunout horu, na které nad poklidnou vesničkou Grevenstein v okrese Hochsauerland trůní areál pivovaru. Tato hora nezajišťuje jen rozdělení provozních procesů na více úrovní, ale nese s sebou mimo jiné i těsné prostory a vyžaduje od pracovníků odpovědných za logistiku neustálou zásobu nápadů. „Umístění ve svahu například výrazně omezuje klasické blokové skladování,“ vysvětluje vedoucí logistiky Benedikt Flügge. On a jeho kolegové proto neustále hledají nová řešení, s jejichž pomocí by bylo možné organizovat tok zboží nejen efektivněji, ale především kompaktněji. V pivovaru Veltins je totiž organizován extrémně individuálním způsobem – což je mimo jiné způsobeno logistikou prázdných obalů.
Když do prostorů pro nakládku, které se nacházejí v nejspodnější části areálu závodu, přijede nákladní vůz naložený prázdnými obaly od velkoobchodníka s nápoji, nejprve se palety s prázdnými obaly vyloží pomocí manipulačního vozíku a poté se v hale přepravují o patro výš s použitím automatizované dopravní techniky. Souběžně s tím přiváží dopravní systém předem určené zboží, které se pomocí téhož manipulačního vozíku ihned znovu nakládá na nákladní vůz. Celé naložení a vyložení nákladního vozu proběhne v průměru do 25 minut. Prázdné obaly se v prvním patře haly nejprve předtřídí a poté se na dopravníkovém pásu přepraví dále nahoru do třídicího střediska. Tam kamera zaznamená přepravky a prázdné obaly se pak plně automaticky roztřídí. Tato komplexní technologie zvládne zpracovat 7 000 přepravek za hodinu. „Zpracování prázdných obalů je značně různorodá záležitost – jednak proto, že se používá mnoho druhů lahví a přepravek, ale i proto, že na paletách s prázdnými obaly zůstávají nejrůznější spojovací materiály,“ zdůvodňuje Benedikt Flügge tuto náročnou činnost. Všechny nepoškozené vratné láhve se po roztřídění automaticky přepravují zase dolů z kopce k naplnění. Tam se vymyjí, naplní, označí etiketami a vychystají k odeslání.
Prostor pro dobré nápady
300 000 000 litrů – trojka a osm nul nebo, vyjádřeno jednodušeji, tři milióny hektolitrů: tolik piva plzeňského typu a dalších druhů proteklo kohouty plnicího zařízení jen v roce 2018. A přesně tam zahájil rodinný pivovar před dvěma lety svůj „nástup k přestupu“: od olověných baterií až k moderním lithium-iontovým akumulátorům. „Tehdy jsme v úseku plnění používali pro přepravu tři vozíky Linde E14 s běžnými olověnými bateriemi,“ informuje vedoucí logistiky Benedikt Flügge. „Sloužily sice spolehlivě, každodenní výměna baterií a péče o ně pro nás ovšem znamenaly náklady. Lithium-iontová technologie byla příslibem výrazných zlepšení.“ Se společností Richter Fördertechnik, která je síťovým partnerem Linde, byly v první fázi analyzovány místní podmínky a ověřilo se, zda je dimenzování elektrické sítě dostatečné. Diskutovalo se rovněž o rozmístění nabíječek. „Začínali jsme se dvěma 1,4tunovými vozíky. Delší dobu jsme je intenzivně testovali. Ze začátku vládla mezi našimi lidmi jistá skepse,“ vzpomíná logistik pivovaru Veltins. Už po několika týdnech však nové procesy přešly všem do krve. „Pracovníci přistoupili k mezinabíjení baterií jako k pevné součásti svých pracovních postupů.“
Přehledné řešení
Pozitivní zkušenosti v úseku plnění přesvědčily pracovníky odpovědné za logistiku, takže se o něco později rozhodli k další investici ve prospěch nové akumulátorové technologie. Při zpracování prázdných obalů a předběžném vychystávání se již dříve používaly celkem tři elektrické vozíky s olověnými bateriemi. „Dnes,“ vypráví Benedikt Flügge, „zvládáme stejné úkoly se dvěma Linde Roadstery a lithium-iontovými bateriemi. A možné je to z velké části díky vyšší dostupnosti lithium-iontových vozíků. Při rozhodování, kam nejlépe umístit obě 63ampérové nabíječky, mu zase radil Theo König, ředitel pobočky Richter Fördertechnik. „Jedna je na cestě do odpočívárny, aby si pracovníci mohli vozíky nechat nabíjet, zatímco si dají kávu.“ Díky pravidelnému mezinabíjení jsou vozíky k dispozici během všech tří směn a jen o víkendu se připojují k nabíječce na delší dobu. Další usnadnění přináší to, že odpadly servisní činnosti a zvýšila se bezpečnost práce:
lithium-iontová baterie totiž nevyžaduje každodenní či každotýdenní péči, jako je třeba doplňování vody.
Benedikt Flugge dodává: „Kromě toho si už nemusíme dělat starosti se škodlivými bateriovými plyny.“ Že rozhodování při výběru vozíků dopadlo ve prospěch Roadsterů, vysvětluje vedoucí logistiky pivovaru Veltins takto: „Díky mimořádné koncepci konstrukce bez A-sloupku je zorné pole našich řidičů větší, což s ohledem na velmi těsné prostory a dlouhé vidlice zvyšuje bezpečnost.“ Potvrzuje to i řidič vysokozdvižného vozíku David Conze: „V Roadsteru se dostávám do bezprostředního kontaktu s tím, co se děje kolem vozíku – a díky střeše z pancéřového skla mám skvělý výhled i nahoru.“
Změna směru
První na seznamu: I na dvoře třídicího střediska, kam vede z prostorů pro nakládku příkrá silnice se zatáčkou, je pro vozíky spousta práce. V náročném čtyřsměnném provozu se nakládají velké objemy zboží třetích stran: „Z 24 hodin jsou vozíky v provozu 23 hodin – jdeme tady totiž rovnou k věci,“ zdůrazňuje Benedikt Flügge. Pro 3,5tunový elektrický vysokozdvižný vozík s lithium-iontovou baterií, který zde používají, to není žádný problém. Inovativní bateriová technologie se osvědčila i při přípravě balení: s pomocí vozíku Linde E14 sestavuje pivovar Veltins pro své zákazníky čtvrtpalety a polopalety; každý rok dodává na trh kolem 70 000 kusů těchto balení – a počet stoupá. Právě v městech totiž zákazníci rádi sáhnou po šikovném šestibalení, které se vejde do každého nákupního košíku.
Stále je to vzrušující
V současnosti pivovar zkouší, zda může i na nejtěžší přepravní úkoly, jako je nakládání zboží na spediční nákladní vozy a vykládání prázdných obalů z nich, nasadit elektrické vysokozdvižné vozíky. Až dosud přebíralo tuto úlohu šest dieselových vozíků Linde H80 se šestinásobnými paletovými nosníky – denně až 200 nákladních vozů. „Vyzkoušení nové akumulátorové technologie i u 8tunového vozíku pro nás bylo logickým krokem,“ říká vedoucí logistiky Benedikt Flügge. A zatím to pro lithium-iontový vozík E80 vypadá velmi dobře:
přibližování, zdvihání, rychlost – výkon a dostupnost vozíku jsou v pořádku. Osmihodinová směna při nakládce a vykládce nákladních vozů nepředstavuje žádný problém. A i řidiči jsou velmi spokojení, protože sedí o něco výš a díky tomu lépe vidí do nákladního vozu.
S výhledem do budoucna vedoucí logistiky Benedikt Flügge říká: „Kdekoli je to možné, chceme celoplošně přejít na lithium-iontové vozíky, abychom se zbavili složitého procesu výměny baterií.“ Pro nový sklad, který pivovar momentálně v lokalitě plánuje, se také počítá s lithium-iontovým vozíkem, který převezme nakládání exportních kontejnerů. „Nakonec však vždy o tom, který druh energie se uplatní, rozhoduje konkrétní způsob použití vozíku.“
Do budoucna si grevensteinští dokonce dokážou představit doplnění smíšeného vozového parku o vozíky s palivovými články. Benedikt Flügge říká: „Samozřejmě, že tato technologie musí v současné době překonávat ještě nějaké překážky, v tzv. studeném spalování však vidíme zdroj energie budoucnosti.“
Pivovar C. & A. Veltins GmbH & Co. KG byl založen v roce 1824. Sídlo společnosti se nachází v severním Porýní-Westfálsku v Grevensteinu, který patří k městu Meschede. Podnik má aktuálně více než 650 zaměstnanců a roční obrat přibližně 350 miliónů eur. Flotila vysokozdvižných vozíků Linde zahrnuje celkem 65 vozíků; převážná část z nich byla pořízena na leasing s kompletním servisem, o který se stará společnost Richter Fördertechnik, síťový partner Linde. Všechny vozíky jsou vybaveny přední kamerou, zadní kamerou, technologií Linde BlueSpot™, různými varovnými LED-světly a také – v závislosti na způsobu použití – dalšími bezpečnostními funkcemi; kontrola přístupu se provádí elektronicky prostřednictvím systému pro správu vozového parku Linde connect.