Nový elektrický vysokozdvižný vozík od společnosti Linde E30 se systémem Linde Steer Control při provozním testu
„Zcela nový zážitek z jízdy“Den co den se ve společnosti Westfälische Drahtindustrie v Hammu přemísťuje obrovské množství materiálu. Tento výrobce drátů se dosud spoléhal na konvenční vysokozdvižné vozíky s výkonnými spalovacími motory. Prostřednictvím modelu E30 od společnosti Linde si tato společnost může poprvé vyzkoušet elektrický vysokozdvižný vozík s revolučním systémem řízení, který se zcela obejde bez klasického volantu. A nadšení je velké.
Každodenní práce ve společnosti Westfälische Drahtindustrie je náročná i pro ty nejvýkonnější vysokozdvižné vozíky. Každý den přijíždí do hlavního závodu v Hammu v Severním Porýní-Vestfálsku 40 až 50 nákladních aut naložených až třemi tunami těžkých drátěných cívek. Všechny musí být rychle vyloženy a převezeny přes rozsáhlý areál k dalšímu zpracování: do skladu, na vlastní mořicí linku nebo na jeden z mnoha strojů na tažení drátu ve výrobních halách.
Za jediný rok dokáže nové zařízení na povrchovou úpravu v Hammu zpracovat až 550 000 tun oceli. Společnost Westfälische Drahtindustrie, zkráceně WDI, je jedním z největších výrobců drátů v Evropě a zaměstnává přibližně 1 300 lidí v 15 pobočkách. Není třeba dodávat, že drát je nepostradatelnou součástí našeho každodenního života.
„Naše dráty se používají v nejrůznějších výrobcích,“ vysvětluje Dirk Vormann, který je v Hammu již více než 20 let vedoucím odbytu. „Vyrábějí se z něj rovnátka pro malé děti, police do ledniček, čepy řetězů jízdních kol nebo malé ohýbané součásti airbagů. Jednoduše řečeno, dráty drží svět pohromadě.“
Ve společnosti WDI chceme snížit emise CO2. Zároveň klademe vysoké nároky na naše vysokozdvižné vozíky, protože jsou nepřetržitě v provozu.
Vedoucí odbytu WDI Dirk Vormann
Aby bylo možné i nadále dodávat dráty do celého světa, je třeba každý den přepravit v Hammu obrovské množství materiálu z bodu A do bodu B. Tuto práci zajišťuje flotila přibližně 40 vysokozdvižných vozíků, z nichž naprostá většina je od společnosti Linde Material Handling. Společnost WDI přitom nasazuje všechny vozíky, od kompaktních „žihadel“ pro menší přepravní práce až po vysokozdvižné vozíky s nosnými trny určené ke zvedání těžkých nákladů, které mají dostatečnou sílu, výdrž a robustnost, aby poskytovaly maximální výkon v náročných podmínkách. Jakkoli se všechny tyto vozíky liší, mají jedno společné: výkonný spalovací motor, který si brouká pod kapotou. Alespoň doposud tomu tak bylo.
Silný, agilní, klimaticky neutrální
V areálu WDI se nedávno proháněl nový typ vysokozdvižného vozíku – rychlý, obratný, tichý a vybavený zcela novým typem řídicího systému, který se obejde bez klasického volantu. Elektrický vysokozdvižný vozík E30 je prototypem nové řady vysokozdvižných vozíků s protizávažím od společnosti Linde, který v Hammu absolvuje provozní test. Tato nová generace vysokozdvižných vozíků zahrnuje kromě elektrických modelů E20 – E35 také elektrické vysokozdvižné vozíky X20 – X35 a dieselové a plynové vysokozdvižné vozíky H20 – H35 a H35 – H50.
Všechny čtyři modely jsou založené na univerzální platformě a lze je vybavit spalovacím motorem nebo elektromotorem. Uživatelé tak mohou volit mezi různými typy pohonů, aniž by se snížil jejich výkon. Tato okolnost Dirka Vormanna obzvláště těší: „Ve společnosti WDI chceme snížit emise CO2, aby naše výroba byla co nejvíce klimaticky neutrální. Zároveň klademe vysoké nároky na naše vysokozdvižné vozíky, protože jsou nepřetržitě v provozu.“
Elektrická verze nové generace vysokozdvižných vozíků byla speciálně optimalizována pro provoz v interiéru. Za tímto účelem jsou nyní modely E20 – E35 vybavené synchronním reluktančním motorem, který výrazně zvyšuje energetickou účinnost, a tím znatelně zlepšuje výkon. Díky kombinované řídicí nápravě spolu s dvoumotorovým předním pohonem jsou nové elektrické modely obzvláště vhodné i pro stísněné prostory a úzké uličky.
Díky obratnosti nového vysokozdvižného vozíku můžeme i přes stísněné podmínky umístit zboží přesně na místo.
Provozní ředitel WDI Jörg Leuschner
„Model E30 nám umožňuje manipulovat s velkým množstvím materiálu i ve stísněných podmínkách,“ říká provozní ředitel Jörg Leuschner, který má na starosti výrobu v Hammu. „Tažený drát je zpravidla uložený na cívkových stojanech nebo se musí přepravovat ve svinutém stavu na paletách. Jedním z hlavních úkolů vozíku E30 je zásobovat tažné stroje drátem. To není snadné, protože stroje často stojí velmi blízko u sebe. Díky obratnosti nového vysokozdvižného vozíku přesto dokážeme umístit zboží přesně na místo.“
Čistý požitek z jízdy
Özkan Erdogan je jedním ze šesti řidičů WDI, kteří již nový vozík E30 testovali. Za šest let své praxe řidiče vysokozdvižného vozíku řídil Ö. Erdogan téměř všechny dostupné modely. Po pouhých pěti dnech jízdy v novém elektrickém vysokozdvižném vozíku od Linde je jeho verdikt jasný: „Už nikdy nechci řídit nic jiného.“
Na Özkana Erdogana a ostatní řidiče udělala obzvlášť velký dojem inovativní koncepce řízení Linde Steer Control. Díky ní už ve vozíku E30 ve společnosti WDI nenajdete žádný konvenční volant. Místo toho řidič řídí pomocí elektrického minivolantu, který je integrovaný přímo do levé loketní opěrky vozíku. „Je to zcela nový zážitek z řízení,“ vysvětluje Ö. Erdogan. „Jste mnohem soustředěnější, protože řízení je velmi citlivé.“
To však není jediná výhoda systému Linde Steer Control. Eliminace sloupku řízení snižuje počet nutných pohybů volantem a ovládání vozíku je tak mnohem intuitivnější. Inovativní konstrukce zároveň snižuje fyzickou zátěž řidiče. „Zachováváte stále stejné držení těla,“ vysvětluje Ö. Erdogan. „S běžným volantem musíte často měnit polohu sezení. Když přijdete z práce domů, cítíte to v ramenou. S miniaturním volantem to však není problém, protože stačí pohybovat pouze prsty a zbytek paže máte pohodlně opřený o opěrku. Je to skutečně skvělé.“
Linde Steer Control ale není jediným důvodem, proč je Özkan Erdogan z vozíku E30 nadšený: „Nový vozík je velmi tichý a kompaktní. Snadno se dostanete do všech koutů, aniž byste se museli bát, že něco poškodíte. Kromě toho máte díky množství velkých oken dokonalý výhled do všech stran a vidíte vše, co potřebujete, ve všech směrech.“
Řidiči WDI jsou také ohromeni tím, jak pohodlná je práce s tímto novým elektrickým vysokozdvižným vozíkem. „Řídit ho je naprostá radost. U modelu E30 máte i po osmihodinové směně pocit, že jste skoro vůbec nepracovali,“ říká Ö. Erdogan. Jedním z hlavních důvodů vysokého jízdního komfortu u tohoto nového elektrického vysokozdvižného vozíku je tzv. elastomerové kroužkové ložisko. To odděluje řídicí nápravu a podvozek, což chrání řidiče před otřesy a vibracemi při jízdě přes nerovnosti, vodicí lišty nebo nerovný povrch.
Dosud se elastomerová kroužková ložiska používala pouze v dieselových a plynových vysokozdvižných vozících. V nové řadě vozíků Linde jsou nyní standardem i v elektrické variantě, k velké radosti Özkana Erdogana: „Tady v areálu máme několik nerovných míst, na kterých se obvykle pořádně vytřesete. U modelu E30 nic takového nevnímáte, ani když máte náklad na vidlicích.“
Další podrobnosti o elektrických vysokozdvižných vozících E20 – E35
Snadné nabíjení
Nejen řízení nového vozíku E30 je pro Özkana Erdogana snadné a uživatelsky přívětivé. Dokonce i nabíjení baterie je hračka: „Stačí, když během krátké přestávky rychle připojím vozík k nabíjecí stanici. Je to mnohem jednodušší než u vozíku se spalovacím motorem, protože se nikdy nemusíte starat o to, že budete muset před dalším úkolem rychle zajet na čerpací stanici.“
Bezproblémové nabíjení je možné díky lithium-iontové baterii modelu E30. Všechny vysokozdvižné vozíky nové elektrické řady Linde nabízejí zákazníkům možnost volby mezi různými systémy ukládání energie: Olověná baterie, palivový článek nebo lithium-iontová baterie.
„Všechny naše vysokozdvižné vozíky se používají ve třísměnném provozu a jsou neustále v provozu, 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. V podstatě nemají žádné prostoje,“ vysvětluje provozní ředitel J. Leuschner. „Lithium-iontová baterie je pro naše účely ideální, protože umožňuje rychlé průběžné dobíjení. V současné době nabíjíme vozíky pouze během přestávek našich řidičů. To bohatě stačí na celý den.“
Po zhruba čtyřměsíčním provozním testování ve společnosti WDI, která je baštou spalovacích motorů, lze konstatovat: Model E30 odvedl solidní práci a přesvědčil. „Všichni naši řidiči jsou novým elektrickým modelem a systémem Linde Steer Control úplně nadšení. A také ve vedení jsme velmi spokojeni s výkonem, nosností a šetrností k životnímu prostředí,“ shrnuje vedoucí odbytu D. Vormann. „Po této zkušenosti si dokážeme velmi dobře představit, že bychom v budoucnu náš vozový park v Hammu kompletně převedli na elektrické vozíky.“
Westfälische Drahtindustrie GmbH
Společnost Westfälische Drahtindustrie GmbH se sídlem v Hammu je největším evropským výrobcem kvalitních drátů. Počátky společnosti sahají do roku 1856, kdy byla založena továrna na výrobu drátů, která v roce 1872 zahájila činnost jako akciová společnost a od roku 1890 působila pod názvem WDI. Po období, kdy byla dočasně součástí větší skupiny, působí společnost od roku 1987 opět pod názvem Westfälische Drahtindustrie GmbH.
V hlavních podnikových divizích vyrábí WDI kvalitní dráty, lesklou ocel, stavební ocel a vysoce výkonná ocelová lana. Ve čtyřech dalších podnikových divizích vyrábí společnost na několika místech svařovací dráty, předpínací ocel a lana venkovního vedení. V závodě v Gandersheimu se vyrábí čtvercové pletivo v mnoha rozměrech a provedeních. Nejdůležitějšími odbytišti drátěných výrobků WDI jsou dráty a lesklá ocel pro strojírenství, dráty pro stavebnictví, dráty a lesklá ocel pro automobilový průmysl a splétané dráty pro venkovní vedení v energetice. Výrobky WDI se používají až v 16 000 různých aplikacích po celém světě.
Výkonnou společnicí WDI je Katja Pampus. Tato vystudovaná ekonomka se specializací na průmyslovou výrobu pochází z vestfálské podnikatelské rodiny. Po svém otci Werneru Pampusovi je již druhou generací ve vedení společnosti Westfälische Drahtindustrie GmbH.