Inovativní koncepce řízení Linde Steer Control
Revoluce v řízení vysokozdvižných vozíkůPro efektivní logistické procesy a maximální manipulační výkon hraje stále důležitější roli hladká souhra člověka a vysokozdvižného vozíku. O tom, jak rychle a efektivně lze zvládnout přepravní a skladovací úkoly, rozhoduje kromě výkonu vozíku především jízdní komfort a intuitivní ovladatelnost. Revoluční koncepce řízení Linde Steer Control od společnosti Linde Material Handling nahrazuje klasický volant a tím dosahuje nové úrovně ergonomie, uživatelského komfortu a potěšení z jízdy.
Řízení vysokozdvižného vozíku: Rozhraní mezi člověkem a strojem
Společnost Linde při vývoji svých vysokozdvižných vozíků vždy kladla zvláštní důraz na efektivní interakci mezi řidičem a vozíkem. Ústřední roli hraje design pracoviště řidiče, které má poskytovat maximální pohodlí při řízení a obsluze a zároveň minimalizoval fyzickou zátěž. Zvláštní význam přitom má systém řízení vozíku. Vysokozdvižné vozíky Linde jsou proto vybaveny osvědčenou koncepcí ovládání, která zahrnuje dvoupedálové řízení a systém Linde Load Control,
takže vozíky se ovládají snadno, přesně a intuitivně.
Linde Steer Control je nyní dalším logickým krokem k ještě komplexnější integraci řidiče a vozíku. Inovace, jejíž ergonomické výhody jsou přínosem zejména pro uživatele, kteří na vysokozdvižném vozíku tráví většinu pracovní směny.
Linde Steer Control: Plně pod kontrolou
Linde Steer Control představuje zcela nový přístup k řízení vozíků. Inovativní koncepce se obejde bez tradičního volantu a nahradí jej buď kolečkem Mini-Wheel, nebo joystickem integrovaným do přídavné loketní opěrky na levé straně. Související odstranění sloupku řízení a výrazné snížení potřebných pohybů volantem přináší několik jasných výhod, především fyzickou úlevu pro řidiče a lepší výhled na hroty vidlic. Pro maximální preciznost všech jízdních pohybů přizpůsobuje Linde Steer Control citlivost svých řídicích prvků automaticky rychlosti vozíku. To znamená, že vozík reaguje na stejný pohyb ruky různě, a to v závislosti na situaci: Čím rychleji vysokozdvižný vozík jede, tím menší je výchylka řízení kol. Čím nižší je rychlost jízdy, tím silnější je výchylka řízení.
Dokonale vyhovující řízení: Mini-Wheel nebo joystick?
Společnost Linde nabízí dvě varianty systému Linde Steer Control, které vyhovují různým způsobům použití vysokozdvižného vozíku. Mini-Wheel a joystick mají své výhody v závislosti na oblasti použití:
Mini-Wheel
V základní logice ovládání se Mini-Wheel podobá klasickému volantu. Díky této podobnosti má Mini-Wheel pro začínající uživatele mnohem strmější křivku učení než joystick. Při běžném každodenním použití vysokozdvižného vozíku, od jízdy a manévrování až po uskladňování a vyskladňování, je optimální volbou pro průměrného uživatele kolečko Mini-Wheel, které se proto doporučuje jako standardní provedení.
Joystick
Joystick ukazuje své silné stránky za zvláštních provozních podmínek. Umožňuje rychlé a razantní změny směru jízdy, což je výhodou ve stísněných prostorech a při častých jízdách po krátkých, klikatých trasách. Po
uvolnění joysticku se řídicí kola automaticky vrátí do polohy pro přímý směr jízdy. To je užitečné, zejména když řidič musí často vjíždět do dlouhých a úzkých uliček. Automatická poloha pro přímý směr jízdy je výhodná také při rozjíždění nebo posouvání nákladu v přímém směru, což je často nutné v blokových a nápojových skladech nebo při recyklaci papíru.
Splynutí s vozíkem
Osvědčenou koncepci ovládání zahrnující dvoupedálové řízení a systém Linde Load Control doplňuje systém Linde Steer Control. Díky těmto třem řídicím komponentám má řidič při práci pocit, jako by úplně splynul s vozíkem. Dvoupedálové řízení umožňuje plynulé rozjezdy a rychlé změny směru jízdy. Pravou rukou řidič ovládá Linde Load Control, a tím řídí všechny základní funkce zvedacího sloupu. Levá ruka řídí všechny jízdní pohyby vysokozdvižného vozíku prostřednictvím ovladače Linde Steer Control.
Nejvíce výhod pro intenzivní uživatele
Díky menšímu rozsahu pohybů řídícího ramene přináší Linde Steer Control výrazné ergonomické zlepšení. Zejména při intenzivním nasazení, kdy řidiči tráví ve vysokozdvižném vozíku několik hodin v kuse, je tato fyzická úleva velmi cenná. Toto zvýšení ergonomie a uživatelské přívětivosti proto přispívá i ke zvýšení celkové produktivity. Za prvé umožňuje řidičům pracovat bez potíží déle a soustředěně. Za druhé dlouhodobě snižuje míru absencí způsobených nemocemi z přetížení.
Zcela nový zážitek z jízdy
Linde Steer Control optimalizuje ergonomické vlastnosti vysokozdvižného vozíku a snižuje fyzickou zátěž řidiče. Ergonomické výhody zahrnují:
Snížení pohybů paží
Díky tomu, že odpadá klasický volant a ovládací prvky vozíku jsou integrované do přídavné loketní opěrky, spočívá předloktí řidiče po celou dobu jízdy v uvolněné poloze. Všechny manévry se ovládají výhradně lehkými pohyby ruky. Minimalizovaný rozsah pohybů paže odlehčuje zejména rameni a lokti, což znatelně zvyšuje komfort obsluhy.
Menší únava
Výrazně omezené pohyby paže při řízení vysokozdvižného vozíku zabraňují únavě a jednostrannému přetěžování řídící ruky. To se projeví zejména u intenzivních uživatelů, kteří tráví většinu pracovní doby na vysokozdvižném vozíku. Fyzická zátěž způsobená častým manévrováním se rovněž snižuje na minimum. Nezávisle na konkrétním použití mohou řidiči pracovat soustředěně a bez rozptylování po celou směnu a udržovat trvale vysoký manipulační výkon.
Kognitivní úleva
Protože Linde Steer Control omezuje nutné pohyby volantem na minimum, může se řidič plně soustředit na manévrování s vozíkem.
Ergonomická studie: Méně pohybů, méně námahy
Aby společnost Linde prokázala ergonomické výhody systému Linde Steer Control na vědecké úrovni, provedla v roce 2022 ve spolupráci s Institutem pro motorová vozidla na univerzitě RWTH Aachen a společností fka GmbH uživatelskou studii s 24 testovacími řidiči, kteří v každodenním pracovním životě také primárně řídí vysokozdvižné vozíky. Výsledky studie ukazují na jednoznačné výhody řídicího kolečka Mini-Wheel a joysticku. Analýzy pohybů jasně ukazují, že obě varianty zapříčiňují menší pohyb ramenního kloubu v porovnání s konvenčním volantem Linde.
V rámci studie absolvovali řidiči dvě identické jízdní dráhy s reprezentativními jízdními manévry: rozjezd v přímém směru, průjezdy mnoha zatáčkami, manévrování a také zvedání, odkládání a stohování zboží. Pro zjištění rozsahu pohybů ramene, lokte a zápěstí byla horní část těla a paže snímána speciální kamerou a záznam byl následně analyzován. Výsledek: Rameno se pohybuje o 25 procent méně, loket dokonce o 45 procent méně. Tím se výrazně uleví ramenním a loketním kloubům i svalstvu až po krk.
Výsledky analýzy pohybů se shodují se subjektivními zkušenostmi z jízdy. Řidiči uvedli, že při používání kolečka Mini-Wheel a joysticku vnímali výrazně nižší zátěž ramen a paží než při používání volantu Linde.
Výhled a bezpečnost
Díky systému Linde Steer Control již není potřeba klasický volant. Tím se eliminuje potřeba sloupku řízení a zlepšuje se výhled přes čelní sklo na hroty vidlic. Řidič tak snáze zvedne náklad ze země.
Řízení budoucnosti: Bezpečnost díky technologii steer-by-wire
Systém řízení Linde Steer Control je založen na technologii steer-by-wire: Ovládací povely od řidiče jsou převedeny na elektrické signály, které dále tyto pokyny předávají hydraulickým výkonovým prvkům. To umožňuje řídit kola vozíku, i když řídicí prvek již není mechanicky spojený s osou řízení. Pro systém Steer Control vyvinula společnost Linde inovativní bezpečnostní koncepci, která zajišťuje systém řízení vozíku proti výpadku za všech okolností, přestože chybí mechanické spojení.