Systém Linde Load Management Advanced pro vysokozdvižné ručně vedené vozíky
Asistent pro bezpečnou manipulaci se zbožímOchrana osob i zboží
Nejčastějšími příčinami nehod v intralogistice jsou chyby pracovníků obsluhy. Riziko nehod se navíc zvyšuje v důsledku neustále rostoucího objemu práce. Tlak na rychlejší a produktivní práci může vést ke stresu a únavě, jejichž následkem je klesající koncentrace a v nejhorším případě vážné nehody.
I při plné koncentraci je pro pracovníka obsluhy vysokozdvižného ručně vedeného vozíku často obtížné správně vyhodnotit nebezpečnou situaci: Jak těžký je aktuálně celý náklad? Jak vysoko lze náklad ještě zdvihnout? Která rychlost je vhodná pro konkrétní hmotnost nákladu a výšku zdvihu?
Asistenční systém Linde Load Management Advanced nabízí odpovědi právě na tyto otázky, varuje pracovníka obsluhy a v případě potřeby dokonce zasáhne, aby zachoval bezpečnost provozu.
Přehled funkcí
Viditelné varování, aktivní řízení
Asistenční systém Linde Load Management Advanced umožňuje při práci s vysokozdvižným ručně vedeným vozíkem jednodušší a bezpečnější manipulaci s nákladem. Pracovníkovi obsluhy poskytuje na velkém barevném displeji výrazné optické i zvukové varovné signály. Pokud skutečná hmotnost nákladu překročí maximální nosnost, zdvihací funkce se dokonce automaticky zablokuje, aby se zabránilo kritickým situacím. Systém Linde Load Management Advanced navíc aktivně reguluje rychlost jízdy a zrychlení v závislosti na výšce zdvihu, hmotnosti nákladu a úhlu natočení. Systém se řídí pořadím závislým na riziku:
1. Varování při přiblížení k meznímu rozsahu
Žlutý varovný symbol a varovný tón signalizují přiblížení k mezní hodnotě nosnosti. Pracovník obsluhy vidí na displeji vysokozdvižného ručně vedeného vozíku aktuální výšku i maximální výšku povolenou pro aktuální hmotnost nákladu.
2. Varování při dosažení zbytkové nosnosti
Při dosažení mezní nosnosti se objeví varování, které musí pracovník obsluhy potvrdit, aby mohl pokračovat v manipulaci. Díky tomu ví, že brzy již nebude možné zaručit bezpečnou manipulaci.
3. Varovné upozornění a zablokování zdvihací funkce
Pokud pracovník obsluhy překročí mezní nosnost, objeví se červený varovný symbol a zazní varovný tón. Kromě toho se zablokuje zdvihací funkce.
Systém Load Management Advanced v praxi
Pomocník při každodenní manipulaci
Zejména při manipulaci s velkým, těžkým a dlouhým zbožím různých rozměrů nemají zaměstnanci téměř žádné zkušenosti. Špatný výpočet zbytkové nosnosti pracovníkem obsluhy může rychle vést k bezpečnostnímu riziku pro něj samotného i ostatní zaměstnance ve skladu. Vypočítávat povolenou výšku zdvihu nákladu pomocí diagramu nosností je velice pracné. Pokud se však zaměstnanci spolehnou pouze na svůj pocit, může se vozík v nejhorším případě převrátit. K chybám obsluhy může rychle dojít také při přepravě nebo posunování nákladu, protože pracovník obsluhy například jede se zvednutým nákladem nebo příliš důrazně zatočí s ojí.
Vše pod kontrolou
Systém Linde Load Management Advanced ukazuje na velkém barevném displeji příslušné informace o nosnosti: zaprvé skutečnou hmotnost na vidlicích a zadruhé aktuální a maximální povolenou výšku zdvihu. Kromě toho varuje pracovníka obsluhy ve chvíli, kdy se vidlice dostanou do blízkosti mezní nosnosti. Pokud zaměstnanec i přesto pokračuje ve zdvihání nákladu, zdvihací funkce se vypne a zabrání se tak vzniku nebezpečné situace. Pracovník obsluhy v tuto chvíli nemůže vidlice zdvihat, ale pouze je spouštět dolů.
Aby se zabránilo zaseknutí vidlic ve výšce několika metrů s nákladem v regálu, existuje možnost zablokování zrušit, aby se dal náklad nadzdvihnout. Za tímto účelem však musí pracovník obsluhy nejdříve aktivně potvrdit varovné upozornění.
Kontrola rychlosti v reálném čase
Přesné informace o hmotnosti nákladu a výšce zdvihu slouží také k tomu, aby bylo možné přizpůsobit zrychlení a rychlosti jízdy vysokozdvižného ručně vedeného vozíku v závislosti na úhlu natočení, hmotnosti nákladu a výšce zdvihu. To chrání pracovníka obsluhy před tím, aby při zvýšené rychlosti jízdy natočil oj příliš silně nebo aby nadměrně zrychloval se zdvihnutým nákladem. Oba manévry by vozík uvedly do nestabilní polohy.